FacebookПідписатися на RSS

Як правило, фізичні та психологічні особливості дітей визначають ще в дошкільному віці. Тож батьки стикаються з інклюзивним навчанням під час вибору дошкільного закладу. Проте бувають і винятки: дитина приходить до школи, розумове навантаження збільшується, виникають нові вимоги до поведінки, комунікації з однолітками та вчителями. Тоді певні поведінкові чи психологічні моменти, що раніше могли трактувати як особливості характеру, можуть потребуювати корекційної роботи.

Фахівці інклюзивно-ресурсних центріврекомендують звернути увагуна такі поведінкові моменти дитини шкільного віку – вони можуть свідчити про потребу звернутися за консультацією до ІРЦ:

  • непереборні складнощі з навчанням: неможливість засвоїти освітню програму чи окремі навчальні предмети;
  • постійні скарги педагогівна труднощі з навчанням, конфліктність чи навіть агресивність дитини;
  • постійна втома,брак бажання вчитися, виконувати завдання чи ходити в школу;
  • надмірна рухливістьчи, навпаки, занадто довгі розмірковування над відповіддю, нерозвинена мова,погані навчальні показники, порівняно з однолітками.

ІРЦ безплатно проводять комплексне психолого-педагогічне оцінювання дитини, результати якого дають змогу батькам за потреби обирати інклюзивне навчання для своєї дитини.

Заяву можна подавати як особисто, так і черезінтернет-портал ІРЦ, визначивши найбільш зручний за розташуванням та навантаженням. Це означає, щоне обов’язково звертатися в центр за місцем проживання чи реєстрації. Але бажано заздалегідь уточнити, які документи потрібно надати для оформлення звернення.Основних документів небагато:

  • посвідчення особи батьків чи опікунів (паспорт одного з них);
  • свідоцтво про народження дитини;
  • медична форма №112/0 “Історія розвитку дитини” (це, фактично, медична карта дитини, яка зберігається в реєстратурі дитячої поліклініки чи в сімейного лікаря).

Додатково можуть попросити попередні висновки ІРЦ, інших медичних та психолого-психіатричних установ, якщо такі обстеження були. Якщо дитина вже навчалася в інклюзивному класі, потрібно підготувати психолого-педагогічну характеристику з місця навчання. Іноді потрібна довідка від психіатра.

ЯК ПРОВОДЯТЬ ОЦІНЮВАННЯ

На момент звернення батьки можуть ще не мати всіх документів на руках, але вони вже мусять бути готові, коли одного з батьків (ініціатора звернення) запрошують на первинний прийом. Проводить його директор ІРЦ чи уповноважена особа. На зустрічі призначають дату та час комплексного обстеження.

Оцінювання мають провести протягом місяця з моменту письмового звернення батьків до ІРЦ – зазначено в Положенні про інклюзивно-ресурсний центр. Проводити його можуть як у школі, де навчається дитина, так і в місці її проживання. Отримання висновку ІРЦ триває до 10 днів.

Держава закупила не менше п’яти міжнародних тестових методик, які мають використовувати під час комплексного оцінювання. Тестування за кожною може тривати до 1,5 години.

Комплексне оцінювання відбувається за такими напрямами:

  • фізичний розвиток;
  • мовленнєвий розвиток;
  • когнітивна сфера;
  • емоційно-вольова сфера;
  • освітня діяльність.

За потреби також можуть визначати рівень соціальної адаптації, взаємин з однолітками чи дорослими тощо. Додаткове оцінювання здійснюється за потреби.Батьки дитини чи її офіційні представники мають право бути під час проведення оцінювання.

ОСОБЛИВОСТІ ВИСНОВКУ ІРЦ

Усі дані про результати обстеження вносять в електронну базу даних ІРЦ. Там же зберігається й загальний висновок, примірник якого отримують батьки.

Працівники ІРЦ також можуть вносити зміни чи доповнення за вашим побажанням, якщо вони відповідають дійсності і є важливими.

Також зверніть увагу, що у висновку може бути перелік матеріалів чи обладнання, які школі варто закупити для навчання дитини.Наказ МОН №414 від 23 квітня 2018 рокузатвердив типовий перелік допоміжних засобів для навчання, і фахівці ІРЦ можуть допомогти з ним розібратися. Проте якщо ви пропустили цей момент на підготовчому етапі, можна повернутися до цього під час складання індивідуальної програми розвитку (ІПР) уже в самій школі”.

У висновку ІРЦ рекомендує чи ні інклюзивне навчання для дитини. Тому цей висновок є підставою для вступу (або переведення) дитини до інклюзивного класу– копія надається шкільній адміністрації разом з іншими документами на вступ.

Водночас, у законі “Про повну загальну середню освіту” написано, що форму навчання для своєї дитини обирають батьки чи люди, які їх замінюють. Отже,лише батьки вирішують, чи дотримуватися рекомендації щодо форми навчання, яку надав ІРЦ.

ЧИ МОЖЕ ШКОЛА ВІДМОВИТИ В ІНКЛЮЗИВНОМУ НАВЧАННІ

Із початком реформи НУШ вчителі, які проходять навчання, підвищення кваліфікації чи перекваліфікацію, отримують знання, потрібні для роботи з інклюзивними класами та дітьми з ООП. Це частина обов’язкової програми підготовки й займає вона 10–15% усіх навчальних матеріалів для вчителів”.

Якщо дитина, яка має йти в інклюзивний клас, проживає на території обслуговування обраної школи, то адміністрація закладу не має права відмовити їй ані у вступі, ані в створенні інклюзивного класу під її потреби. Це прописано в освітньому законодавстві.

Якщо ж батьки обирають іншу школу, то можуть розраховувати на вільні місця (якщо вони є) в загальному порядку. Тоді насамперед варто поговорити з директором школи й визначитися, чи готовий заклад брати на себе відповідальність за виховання дитини.

/Files/images/Рисунок1.png

/Files/images/Рисунок2.png

ПОЛОЖЕННЯ ПРО ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР

Кiлькiсть переглядiв: 1088